2010-11-22

Soso - Birthday Songs (2002)


Dagen till ära så presenterar jag Kanadas stolthet Soso och hans mästerliga Birthday Songs. Jag måste ändå säga att jag upptäckte den här skivan flera år för sent egentligen men väljer ändå att ta med den av olika anledningar.
För det första så fyller jag år idag så jag tyckte att titeln passar väldigt bra just därför.. Men självfallet så får den ju inte vara med bara utav en sådan anledning utan jag känner väldigt starkt inför den här skivan.
Den fick mig att verkligen öppna mina ögon för den kanadensiska scenen och framförallt Soso och de andra artisterna på Clothes Horse Records.
Jag önskar att jag hade lyssnat på min goda vän Michael som låg ett långt steg före mig när det kom till Kanada och deras på sätt och vis överlägsna rap/hiphop-scen.
Men bättre sent än aldrig eller vad säger man.
Soso's musik är väldigt stark, stämningsfull och har inte en gnutta dålig attityd. Kanske lite deppigt och en aning emo i och för sig men sånt gillar jag. Ärligt och utlämnande. Det är ofta det som jag gillar med rap ifrån Kanada, dom har inte det där hävdelsebehovet som många utav deras kollegor ifrån staterna har problem med.


Inga kommentarer: